Skriveni svjetovi:
NEMEČEK  PROKLETIJE
(digitalni album, samizdat, 2021.)

Nemeček predstavljaju jedan od istinskih dragulja na današnjoj domaćoj underground sceni, ponudivši nam viziju muzike u pomaknutom spoju tradicionalnih (autorskih) folk-napjeva i e(zo)teričnog zida buke. Zlatna sredina ovdje spomenutih žanrovskih sfera, rezultira ambijentalnim ugođajem s pagansko-panonskim naslanjanjima, a službeni izvori u svojem pokušaju Nemeček zamišljaju kao “plod ljubavi između Lawrencea Englisha i Michaela Gire”. Nužnog zla usporedbe radi, ovo aktualno Nemečekovo remek-djelo sasvim prigodno stoji i rame-uz-rame s jednako samozatajnim remek-djelima jednih Aporea, Zone ili Elijah’s Mantle, pomalo zaboravljenih ali cijenjenih imena iz opskurnih, paralelnih avangardnih svjetova.

Preuzevši ime prema liku iz čuvenog romana Ferenca Molnara 
“Junaci Pavlove ulice”, Nemeček je do svojeg prethodnog, istoimenog “nultog” albuma iz 2018. godine već prošao nekoliko promjena u postavi. Grupu danas čini iskusna trojka aktivna na sceni već dugi niz godina; Vedran Živković na braču i vokalima, Leo Beslać na sintesajzerima i vokalima, te Borna Maksan na bubnjevima i pratećim vokalima, dok produkciju potpisuju Dimitrij Petrović (zaslužan i za tonsku obradu albuma), Vedran i Vatroslav Živković.

“Prokletije”  prvi u trilogiji (nadolazećih) studijskih ostvarenja Nemečeka sada je već lagano i sam prožet vremenom, objavljen u digitalnom obliku prije dvije godine  no unatoč tome, ne stišava se prašina, trio marljivo nastupa i uživo oduševljava jednakom žestinom, uz strpljiv rad na drugom albumu u seriji (u ovom trenutku na službenoj Bandcamp stranici grupe, na preslušavanje je dostupan i prvi ulomak iz te nadolazeće priče  jednako impresivna i u odnosu na prvi segment “Prokletija”, ritmičnija pjesma “Kuvet”).

U jednom od ovogodišnjih intervjua s frontmenom Nemečeka 
Vedranom Živkovićem, Ivana Dimitrijević iz magazina Etnoumlje, Nemečekov rad prikladno je nazvala “etnodistopijom”. “Distopijski ambijent”  kako će ga u nastavku tog intervjua spomenuta autorica dodatno okarakterizirati, uistinu jest prikladan opis jer Nemeček na spomen ne odaje puno o sebi  dok likovna oprema pak itekako nagovještava svu neobičnost Nemečekovog daljnjeg muzičkog koncepta. Naslovnicu “Prokletija” krasi lice Gendis Putri Kartini, zadranke indonezijskog porijekla, odjevene u tradicionalnu slavonsku (bizovačku) nošnju (dizajnerski rad grupe Nji3 u suradnji s fotografkinjom Marinom Uzelac)  ovakav konceptualni pristup nosi i svoje prigodne odjeke u smjeru kultnih This Mortal Coil (čiji su, danas ikonički omoti, na sličan način ovjekovječeni licem zagonetne Pallas Citroen).

Pomalo simetrično, cjelinu “Prokletija” čini naizmjeničan niz intermisijskih, istoimenih instrumentala (podijeljenih u ulomcima “1.1”, “1.2” i “1.3”) te tematski izraženije “Jurjevo”, “DajBog” i “Pored rijeke Drine”. Hipnotički koloplet koji varira između avetinjske ugode i konstantnog zatišja pred buru koja zaprijeti držeći slušatelja u stanju željnog iščekivanja i strepnje, iznova mu planuvši pred licem da bi se sve vratilo u neki novi prijeteći smiraj…

Najveća čar ovog albuma jest što je prožet daljinom 
koju možemo omirisati, čitavim tijelom osjećajući trnce i patinu, ali nam ta daljina uporno izmiče, neopipljiva i zagonetna, vabeći nas elegičnim pjevom u beskraj Nemečekove ljepote. “Prokletije” tradicionalnom vraćaju avangardno dostojanstvo, stvorivši jedan nov, autentičan potpis  spasivši tako “narodno” iz ralja ustajalog novokomponiranog i suhoparnog (estradnog) kiča. Nemeček nisu samo pomaknuli granice tek moderniziranim zvukom (kako su na sebi domišljat način godinama prije njih već uradili jedni i jedini Legen, Dunja Knebl, Cinkuši ili Lidija Bajuk), već na svoj način zadiru dublje, pomirujući modernost i slavensku mitologiju, pritom nastojeći objediniti više kultura, braneći tako zajedničke korijene i pomičući granice slušateljske mašte. Ukratko  predivno i stvoreno da traje.
 

Fotografija: Marina Uzelac
Model: Gendis Putri Kartini

Iv/An / Ovozemaljske stvari, listopad, 2023.

Comments

Popular posts from this blog