Tmurna raspoloženja:
IZLETI
“Dalje od vode”
Samizdat, 2023
Izleti svakako predstavljaju jedno od istinskih osvježenja na lokalnoj underground sceni. U eri razbibrižnijih indie-glasnovornika za (TikTok) generaciju, koji dominiraju današnjim eterom, stvaralački nukleus Izleta — Igor Maršićević i Andreja Milosavljević, ostaju samozatajni u njihovim rasplamsanim, sanjivo-tmurnim vodama alternativne muzike.
Svojim izričajem, Izleti će jednako ostati po strani i u odnosu na, primjerice, nahajpani shoegaze-preporod kojem svjedočimo već više od desetljeća. U moru suvremenika koji mazohistički uživaju u beskonačnim, maglenim hodnicima reverba, Izleti predstavljaju dostojan unikat koji strpljivo čami, kako mu i jedan od naslova na aktualnom albumu kaže — skriven — u zamračenom kutku sobe, s povremenim tračkom sunca kao podsjetnikom na njihovu predivnu, patinasto-vrišteću muzičku kutiju iz koje prašinu nanovo podignu uzavreli duhovi koji nas ne uplaše već s kojima suosjećamo. Njihov sirov a emotivan pristup neminovno je na tragu sivih lutanja nalik Joy Division (vječiti bauk među nužnim usporedbama), no Izleti nipošto nisu ničija kopija već estetski i idejno vrlo promišljena priča, kročeći po vlastitoj stvaralačkoj niti, kojom ostavljaju autentičan potpis — posebno evidentan u efektnom, distantnom pjevu koji spretno balansira između vapaja i čežnje, vječito na ivici emotivnog sloma, ali neće prijeći granicu (kontrole).
Izleti bi se savršeno uklopili i u kultni Independent Project Records svijet, uz neodoljivu i iskrenu notu na tragu Sonic Youth, posebno kad poslušamo, primjerice, pjesmu “Cveće u ustima”. Album “Dalje od vode” predstavlja logičan slijed na sjajan debitantski EP od prije par godina; stilska razlika je u izostanku ritam-mašine i primjeni bubnjeva za ovu prigodu, no bubnjevi zadržavaju prigodnu ravnu nit oko koje nanovo plamte zvuci gitare i basa uz spomenut, upečatljiv vokal. Prema riječima dueta, sam naslov albuma najbolje opisuje kompletnu priču — u tom smislu i kao albumska cjelina i sama pjesma “Dalje od vode” referiraju se na nemogućnost odmaka od materijalnog, uz vječite primisli o simulaciji ili snu.
Tu su paralelna ukazanja na povratak sebi (“Bez krvi”), na žudnju za prirodom u izvanrednim stanjima (“Zeleno”, koja je napisana u doba pandemije) a ne izostaje ni ljubavna tematika (“Jutro” koje progovara o ograničenom broju grešaka i “Gavran” kojeg su unatrag 15-ak godina Izleti napisali zajedno s njihovim tadašnjim, danas nažalost pokojnim bubnjarom Bogdanom Mijatovićem).
Album nastavlja kroz introspektivna tumačenja straha, napretka i povratka izvornom (“Skriven”) uz sveprisutnu temu otuđenja od ljudske prirode (“Još jedan dan”). Malograđanština dobija žestoku kritiku ovdje ranije spomenutom pjesmom “Cveće u ustima”, dok metafizičke misli krase tekst pjesme “Tvoje oči”. “Mesec” je pak, prema riječima autora, referenca na pjesmu Johna Mausa, kojim se pjevač “ispirao” u doba korone do razine smaranja i nesanice. “Sreća” naslovom u mnogim primjerima gotovo uvijek podrazumijeva suprotnije od doslovnog — tako i u slučaju Izleta, ljudska težnja ka sreći isprepletena je baksuzom i surovošću okoline.
U bespućima izgubljenih-nađenih digitalnih izdanja, Izleti su jedna od čestica kojoj vječito prijeti isčeznuće. No istovremeno, nabasavanje na njihov sjajan opus predstavlja iskrenu nagradu koja nadilazi slušateljsku želju za fizičkim posjedovanjem. Remek-djelo, iskreno i svoje, koje ne pati od (zasluženih) pozitivnih epiteta.
Album je dostupan u digitalnom obliku putem linka: https://izleti.bandcamp.com/album/dalje-od-vode
Dizajn: Igor Maršićević
Iv/An, Ovozemaljske stvari, srpanj 2024.
Comments
Post a Comment