Ružičasta perverzija:
IVAN GROBENSKI
“Kink”

Intek Music, 2024.

Rastrgano-usporena atmosfera teme “CAPTCHA”, s ugođajem zagušljivog noćnog bara u kojem protagonist sjedi u stanju mamurluka i sebi u bradu recitira nepovezane fraze, iščitavajući ih na zaslonu pametnog telefona, simboličan je uvod u “Kink”, novi album kojim Ivan Grobenski nanovo podiže vlastitu kreativnu ljestvicu…

U Grobinom radu, prije svega je evidentna radoznalost kojom pristupa materiji, “gledajući crijeva”, bez kompleksa prihvaćajući (sopstvena) muzička razilaženja i nalaženja u pomirbi žanrova, podjednako svjestan nezaobilaznosti trendovskih obrazaca (u ovom slučaju famozni trap) čijom auto-tune nijansom svjesno “zairitira” slušateljske uši. Zajedljiv, pomaknut i začudan, “Kink” predstavlja novi maestralan muzički koktel; u duhu “nepredvidljivog Malcolma” koji je u svoje vrijeme vedrio i oblačio pop-teritorijem, pomirujući supkulturne i avangardne trzaje s mainstreamom, Grobin pristup vrlo je blizak u zaigranosti i (ne)poštivanju muzičkih formi.

Ovdje ima puno indirektnog, zanimljivog referentnog štiva iz prošlosti  preslušavajući album, Grobina nova priča spontano je bliska i kultnom projektu “©” (alias spoken word ikone Leslie Winer, čiji narativni ulet iznova priželjkujem da me iznenadi). Ističe se pristup sempliranju, koristeći isključivo laptop, izbjegavajući metronomska pravila  što u moru etabliranih inovativnih formi ne predstavlja nešto pretjerano novo, međutim Grobin senzibilitet presudna je točka s koje nam je isporučio, posebno za ovdašnje prilike, itekakvu zvijer od albuma; u globalnim okvirima, “Kink”, uz spomenutu Winer, vrlo lako je svrstati uz jednako pomaknute autore  uz kontinuirane eksperimente Warrena Defevera kroz njegov nemirni duh od benda zvan His Name Is Alive, na pamet mi momentalno pada Björkin album izdan unatrag sada već dvadesetak godina  “Medulla”, na kojem kompletna muzička konstrukcija leži na glasovnim semplovima u čemu su s Björk surađivali Matmos, pioniri glitch-žanra, koji su pak na jednom od vlastitih ranijih albuma (“A Chance To Cut Is A Chance To Cure”) u svrhu muzike semplirali operativne zahvate, poput liposukcije, a jedan još opskurniji autor iz vremena prije interneta, koji je među pionirima avangardne muzike uradio album u cjelosti baziran na semplovima je i Holger Hiller  čije kultno solo-ostvarenje “Ein Bündel fäulnis in der Grube” također vuče zanimljive paralele s Grobenskim u njegovoj “Kink” epizodi. U onom nešto pristupačnijem, pjevnijem tonu, “Kink” je dostojan ekvivalent kasnijim pločama Scritti Politti  “Anomie & Bonhomie” i “White Bread Black Beer”. Tu je i neizostavan dvojac, nažalost pokojni Mark Stewart i Alan Vega, čiji drečavo-avetinjski duh (primjerice u završnoj temi “Colt”), mentorski ponosno zabdije nad odličnim Grobinim ostvarenjem.

Isprva sam percipirao da će novi album nositi naslov “Dynamite”  prema istoimenoj pjesmi koja se još prošle godine u nekom trenutku konspirativno ušuljala u Grobin live-repertoar, kao diskretna najava nečeg novog. Intrigantna i iskrivljenog, halucinogenog zvuka, “Dynamite” je naslovom i formom momentalno odjeknula poput “auto-bombe” koja vrluda uokolo, zlokobno tih i provokativan komadić trip-hopa koji dolazi iz radionice nekog samozatajnog “spavača”. S liričke strane, “Kink” traži analizu koju bez autorovog konkretnijeg uvida u priču nije lako obaviti; Grobenski je odabranim naslovom prigodno zaokružio novu albumsku cjelinu, krajnjem slušatelju tek donekle otvorivši svoja idejna vrata  kroz “kuršlus” fraza i isječaka, kao odraz komunikacije u novodobskim uvjetima društvenih mreža i novogovora manifestiranog kroz memove, kratice i emotikone, pretočene u rap-dionice i pjevne segmente koje (površno) doživljavam kao osvrt na opću inerciju današnjeg pojedinca, ogrezlog u lakomislenim online-sadržajima, prignječenog nevidljivom algoritamskom čizmom i nespremnog na izazove AI tehnologije. Čitajući obilne prepiske tekstova pjesama, pogubio bih se na pola puta, odabravši tek poneku meni omiljenu, ironičnu izjavu; poput “This place is evil, and I’m evil too, this is my party, I could cry if I wanted to…” iz sjajne “Evil” s prigodno parafraziranim hit-refrenom Leslie Gore ili “You hit me with a hammer, I nail you to a cross hit it…!”, iz jednako sjajne “Houdini”.

Sukladno njegovoj pošemerenoj niski zvukova i ritam-struktura, “Kink” će u današnjoj eri površne mas-konzumacije muzike, kad se forma albuma više i ne doživljava, nažalost ostati raskomadan nefokusiranim, nasumičnim prebiranjem Spotify-publike po pojedinim pjesmama (ili refrenima), kao uron u daljnju društvenu propast.

 

Album je dostupan u digitalnom obliku putem linka: https://ivangrobenski.bandcamp.com/album/kink

Dizajn: Bojan Koštić


Iv/An, Ovozemaljske stvari, svibanj 2024.

Comments

Popular posts from this blog